مساله به نام ت ق ل ب

آزمون یا امتحان نهایی در یک درس یا مهارت، روشی است برای ارزیابی تواناییهای شخص فراگیر که در دانشگاه به او می گویند دانشجو. حال اگر از سرفصل و تطابق دروس با رشته و یا بروز بودن آنها، ضعف برنامه ریزی، ضعف تدریس و مدرس، شیوه های رایج آموزشی (درست یا غلط)، روشهای آزمون گیری و ... بگذریم در نهایت این دانشجو است که برای گذراندن دروس و دستیابی به مدرک، بایستی در امتحانات جورواجوری که اساتید می گیرند شرکت کند و سربلند بیرون بیاید.

بعضی با تلاش و پشتکار به مصاف این رویداد می روند و بعضی که تلاش و پشتکارشان را جاهای دیگر خرج می کنند و یا از این فرایند صرفا به آن مدرک آخرش فکر می کنند سراغ راههای دیگری می روند.

اول شناسایی اساتیدی که درس را ارائه می دهند از نظر حضور و غیاب، سخت/آسان بودن امتحانات، نمره دادن و روی نمودار بردن، نرمش و احساسی و خوش باور بودن و ...

دوم شناسایی دانشجویان زرنگ و انداختن بار مسئولیت تمرینها و پروژه ها به دوش او یا نوشتن تمرینات از روی دست او، همجواری در امتحانات و ...

سوم بررسی نمونه سوالات امتحانی ترمهای قبل استاد و پیدا کردن رگ خواب استاد و علاقه وی به بخش خاصی از درس

و شاید در آخر ت ق ل ب در امتحان نهایی: نوشتن یک صفحه کتاب در پشت و روی یک برگه کاغذ 2 در 2 سانتیمتری، نوشتن کف دست، فرستادن یک نفر دیگر به جای خود در امتحان، استفاده از گوشی بی سیم زیر کلاه، بانداژ یا مقنعه، تاخیر در ورود، جابجایی به دلیل گرما، سرما، آفتاب، بعضی خانمهای مانتویی هم روزهای امتحان چادر می پوشند و ...

روشهایی که اگر لو برود و در کمیته انضباطی ثابت شود یک نمره 0.25 در کارنامه دانشجو درج می شود و بعد وی نمی تواند در مقاطع بالاتر تحصیلی ادامه تحصیل دهد و از استخدام در شرکتهای دولتی، آموزش و پرورش و ... نیز محروم می شود.

/ 7 نظر / 17 بازدید
دانش پژوه

استادسلام استاد می شه لطف کنید ودانشگاه هایی که ارشد غیر انتفاعی هم دارنند برای ما نام ببرید

فاطمه جمالی ازغندی

سلام با تبریک(5/4/1389)وبا آرزوی شادی روشهایی که اگر لو برود و در کمیته انضباطی ثابت شود یک نمره 0.25 در کارنامه دانشجو درج می شود و بعد وی نمی تواند در مقاطع بالاتر تحصیلی ادامه تحصیل دهد و از استخدام در شرکتهای دولتی، آموزش و پرورش و ... نیز محروم می شود. چرا اینقدر محرومیت؟؟؟؟؟؟انصافه به خاطر یه اشتباه!!!!!!1

محمدرضا رزاززاده

سلام به شما استاد عزیز و گرامی تقلب انواع و اقسام دارد و فقط شما به روشهایی که تا حالا کشف کردید .اشاره کردید.اما هنوز روشهای دیگری نیز موجودند که هنوز تاریخ مصرف دارند.اما معمول ترین آنها همان کاغذ های فضایی هستند که واقعا کارسازند(این کارساز با اون کارساز فرق داره[چشمک]).

فاطمه جمالی ازغندی

سلام من که مهارت تقلب کردن رو ندارم مخصوصا وقتی بعضی از کارمندهای دانشگاه مراقبمون باشند چون بعضی هاشون به طرز عجیبی وبدون دلیل به بچه ها مشکوک میشند وبازرسی شروع میشه و...... به هر حال من تا به حال از این موضوع اصلا خبر نداشتم کاش زودتر اعلام میشد چون بعضی از بچه ها نا دانسته هم ترم پیش وهم این ترم متاسفانه.......

دانشجوی شما

من که تقلب کردم و نمره 0.25 را هم گرفتم و حالا فهمیدم که این محدودیت ها هست اما یک سوال از شما استاد عزیز : جدا از این که تقلب در رگ و ریشه دانشجویان وجود دارد و امری ذاتی است[شیطان] اما به نظرتون حضور اساتیدی که از درس خودشون اطلاع کافی ندارند و به سوالات دانشجویان در کلاس پاسخ نمی دهند و با تهدید انداختن درس دانشجو را به سکوت در کلاس و نپرسیدن دعوت می کنند یا اساتیدی که دیر می ایند و غیبت دارند و و... ایا این افراد نباید محرومیت های بیشتری داشته باشند؟

ایمان صفری

همان طور که راههای رسیدن به خداوند بسیار است راههای رسیدن به مدرک هم بسیار است

زهرا اسلامي

به به سلام استاد حالا ت ق ل ب چيه بگيد قشنگ تقلب البته بگم من تو دوره كارشناسي اين هنر زيبا رو به كار نبردم اما جاي شما خالي دوره كارداني،همين برگه هاي كوچيك به قول ما ريز جزوه نمي دونيد چه كمكي مي رسوند.چه شب هايي تا صبح با هم اتاقي ها سعي در تدوين اين ريز جزوات نمي كرديم. البته اين ساده ترين راهه راه هاي حرفه اي ترم هست كه خوب نيست اينجا آموزش داده بشه در هر حال در شرايطي كه توي دانشگاه هاي ما درسايي تدريس مي شه كه خيلي هاش واقعا نياز نيست و دانشجوها از لحاظ عملي در سطح زير صفرن و مدرك فقط شده مدرك نه يادگيري تقلب خيلي هم كار خوبيه.نگيد نه خوبه